Lompat ke konten Lompat ke sidebar Lompat ke footer

Talak Berdasarkan Empat Mazhab



Imam Abu Hanifah [80H/699M– 150H/767M]
Imam Abu Hanifah atau nama bergotong-royong Nu’man bin Tsabit bin Zhuthi’ lahir pada tahun 80H/699M di Kufah, Iraq, sebuah bandar yang sudah sememangnya populer sebagai sentra ilmu Islam pada saat itu. Ianya diasaskan oleh ‘Abdullah ibn Mas‘ud radhiallahu ‘anh (32H/652M), seorang sahabat bersahabat zaman Rasulullah shallahu ‘alaihi wasallam. Ayahnya seorang pedagang besar, sempat hidup bersama ‘Ali bin Abi Thalib radhiallahu ‘anh. Imam Abu Hanifah sekali-sekala ikut serta dalam urusniaga ayahnya akan tetapi minatnya yang lebih besar ialah ke arah membaca dan menghafal Al-Quran.
Imam Abu Hanifah pada satu hari sudah berjumpa dengan seorang tokoh agama yang masyhur pada saat itu berjulukan as-Sya’bi. Melihatkan kepintaran dan kecerdasan luar biasa yang terpendam dalam Imam Abu Hanifah, as-Sya’bi menasihatkan dia supaya lebih banyak mencurahkan usaha ke dalam bidang ilmu-ilmu Islam. melaluiataubersamaini nasihat dan dorongan as-Sya’bi, Imam Abu Hanifah mula menceburkan diri secara khusus mempelajari ilmu-ilmu Islam.
Imam Abu Hanifah mula berguru dengan mendalami ilmu-ilmu qiraat, ilmu bahasa Arab ilmu kalam dan lain-lain. Akan tetapi bidang ilmu yang paling diminatinya ialah ilmu hadith dan fiqh. Beliau banyak meluangkan masa dan tenaga untuk mendalaminya. Imam Abu Hanifah meneruskan pembelajarannya dengan bergurukan kepada as-Sya’bi dan beberapa tokoh ilmuan lain di Kufah. Menurut riwayat, jumlah gurunya di Kufah sahaja berjumlah 93 orang.
Beliau kemudiannya berhijrah ke bandar Basrah di Iraq, untuk berguru bersama Hammad bin Abi Sulaiman, Qatadah dan Shu’bah. Sesudah sekian usang berguru dengan Shu’bah yang pada saat itu populer sebagai Amir al-Mu’minin fi Hadith (pemimpin umat dalam bidang hadith), dia diizinkan gurunya untuk mula mengajar hadith kepada orang ramai. Berkata Shu’bah: “sepertiyang saya ketahui dengan niscaya akan kesinaran cahaya matahari, saya juga ketahui dengan niscaya bahawa ilmu dan Abu Hanifah ialah sepasangan bersama.”
Imam Abu Hanifah tidak spesialuntuk berpuas hati dengan pembelajarannya di Kufah dan Basrah di Iraq. Beliau kemudiannya turun ke Makkah dan Madinah untuk menuntut ilmu lagi. Di sana dia duduk berguru kepada ‘Atha’ bin Abi Rabah. Kemudiannya Imam Abu Hanifah duduk pula bersama Ikrimah, seorang tokoh besar agama di Makkah yang juga ialah anak anakdidik kepada ‘Abdullah ibn ‘Abbas, ‘Ali bin Abi Thalib ra, Abu Hurairah ra dan ‘Abdullah ibn ‘Umar radhiallahu ‘anhum. Kehandalan Imam Abu Hanifah dalam ilmu-ilmu hadith dan fiqh diiktiraf oleh Ikrimah sehingga dia kemudiannya membenarkan Imam Abu Hanifah menjadi guru kepada penduduk Makkah.
Imam Abu Hanifah kemudiannya meneruskan penpenghasilanannya di Madinah bersama Baqir dan Ja’afar as-Shadiq. Kemudiannya dia duduk bersebelahan dengan Imam Malik bin Anas, tokoh besar kota Madinah saat itu. Walaupun Imam Abu Hanifah 13 tahun lebih bau tanah daripada Imam Malik, ini tidak menghalangnya untuk turut serta belajar. Apabila guru keakunganya Hammad meninggal dunia di Basrah pada tahun 120H/738M, Imam Abu Hanifah sudah diminta untuk mengganti kedudukan Hammad sebagai guru dan sekaligus tokoh agama di Basrah. Melihatkan tiada siapa lain yang akan meneruskan usaha Hammad, Imam Abu Hanifah bersetuju kepada jawatan tersebut.
Mulai di sinilah Imam Abu Hanifah mengajar dan menjadi tokoh besar terbaru dunia Islam. Orang ramai dari serata pelusuk dunia Islam hadir untuk berguru bersamanya. Di samping mengajar, Imam Abu Hanifah ialah juga seorang pedagang dan dia amat bijak dalam mengadili antara dua tanggungjawabannya ini sebagaimana diterangkan anak anakdidiknya al-Fudail ibn ‘Iyyadh: “Adalah Imam Abu Hanifah spesialis hukum, populer dalam bidang fiqh, banyak kekayaan, suka mengeluarkan harta untuk sesiapa yang memerlukannya, seorang yang sangat sabar dalam pembelajaran baik malam atau siang hari, banyak diberibadat pada malam hari, banyak berdiam diri, sedikit berbicara terkecuali apabila hadir kepadanya sesuatu duduk masalah agama, amat terpelajar menunjuki insan kepada kebenaran dan tidak mahu mendapatkan pemdiberian penguasa.”
Pada zaman pemerintahan Abbasid, Khalifah al-Mansur sudah beberapa kali meminta dia menjawat kedudukan Qadhi kerajaan. Imam Abu Hanifah berkeras menolak ajuan itu. Jawapan Abu Hanifah menciptakankan al-Mansur murka kemudian dia menghantar Imam Abu Hanifah ke penjara. Akan tetapi tekanan daripada orang ramai mengakibatkan al-Mansur terpaksa membenarkan Imam Abu Hanifah meneruskan pengajarannya walaupun daripada dalam penjara. Apabila orang ramai mula mengerumuni penjara untuk berguru bersama Imam Abu Hanifah, al-Mansur mencicipi kedudukannya mula tergugat. Al-Mansur mencicipi Imam Abu Hanifah perlu ditamatkan hayatnya sebelum terlambat.
Akhirnya Imam Abu Hanifah meninggal dunia pada bulan Rejab 150H/767M (ketika berusia 68 tahun), yakni saat berada di dalam penjara disebabkan tergoda makanan yang diracuni orang. Dalam riwayat lain disebutkan bahawa dia dipukul dalam penjara sehingga mati. Kematian tokoh ilmuan Islam ini amat dirasai oleh dunia Islam. Solat jenazahnya dilangsungkan 6 kali, setiapnya didirikan oleh hampir 50,000 orang jamaah. Abu Hanifah memiliki beberapa orang anakdidik yang ketokohan mereka membolehkan ajarannya diteruskan kepada masyarakat. Antara bawah umur anakdidik Imam Abu Hanifah yang ulung ialah Zufar (158H/775M), Abu Yusuf (182H/798M) dan Muhammad bin Hasan as-Syaibani(189H/805M).
Imam Malik bin Anas [93H/711M – 179H/796M]
Imam Malik bin Anas lahir di Madinah pada tahun 93H/711M. Beliau dilahirkan di dalam sebuah kota yang ialah tempat tumbuhnya Islam dan berkumpulnya generasi yang sudah dididik oleh para sahabat bersahabat Rasulullah s.a.w. Sejarah keluarganya juga ada hubung kait dengan ilmu Islam, dengan datuknya sendiri ialah seorang perawi dan penghafal hadith yang terkemuka. Pakciknya juga, Abu Suhail Nafi’ ialah seorang tokoh hadith kota Madinah pada saat itu dan dengan beliaulah Malik bin Anas mula mendalami ilmu-ilmu agama, khususnya hadith. Abu Suhail Nafi’ ialah seorang tabi‘in yang sempat menghafal hadith daripada ‘Abdullah ibn ‘Umar, ‘Aisyah binti Abu Bakar, Ummu Salamah, Abu Hurairah dan Abu Sa‘id al-Khudri r.a.
Selain Nafi’, Imam Malik bin Anas juga duduk berguru dengan Jaafar as-Shadiq, cucu kepada al-Hassan, cucu kepada Rasulullah s.a.w. Imam Malik juga duduk berguru di Masjid Nabawi, Madinah dan berguru dengan Muhammad Yahya al-Ansari, Abu Hazim Salmah ad-Dinar, Yahya bin Saad dan Hishambin ‘Urwah. Mereka ini tiruana ialah anak anakdidik kepada para sahabat bersahabat Rasulullah s.a.w. Suasana kehidupan Imam Malik bin Anas di Madinah yang saat itu dipenuhi dengan para tabi‘in amatlah menguntungkannya. Para tabi‘in ini ialah mereka yang sempat hidup bersama sahabat dekat-teman bersahabat Rasulullah s.a.w. Mereka sempat belajar, mendengar hadith dan mengamalkan perbuatan para sahabat bersahabat secara terus. INI antara alasannya ialah kenapa Imam Malik bin Anas tidak pernah meninggalkan Madinah kecuali apabila pergi menunaikan ibadat hajinya.
Imam Malik bin Anas kemudiannya mengambil alih peranan sebagai tokoh agama di Masjid Nabawi, Madinah. Ajarannya menarikdanunik sejumlah orang ramai daripada pelbagai kawasan dunia Islam. Beliau juga bertindak sebagai Mufti Kota Madinah pada saat itu. Imam Malik juga ialah antara tokoh yang terpertama dalam mengumpul dan membukukan hadith-hadith Rasulullah s.a.w di dalam kitabnya al-Muwattha’. Kitabnya ini menjadi hafalan dan acuan orang ramai sehinggakan ia pernah dikatakan oleh Imam as-Syafi‘e sebagai: “Tidak wujud sebuah buku di bumi yang paling hampir kepada al-Quran melainkan kitab Imam Malik ini.”
Antara tokoh besar yang duduk berguru bersama Imam Malik ialah Imam Abu Hanifah dari Kufah, Iraq. Selain itu diriwayatkan juga bahawa sebanyak 1,300 tokoh-tokoh lain yang duduk bersama menuntut ilmu bersama Imam Malik di Masjid Nabawi. Antaranya termasuklah Muhammad bin Idris, yang kemudiannya populer dengan gelaran Imam as-Syafi‘e. Ketinggian ilmu Imam Malik bin Anas pernah diungkap oleh Imam Ahmad bin Hanbal sebagai: “Imam Malik ialah penghulu daripara penghulu mahir ilmu dan dia pula seorang imam dalam bidang hadith dan fiqh. Siapakah gerangan yang sanggup ibarat Imam Malik?”
Imam Malik pernah dieksekusi oleh gabenor Kota Madinah pada tahun 147H/764M kerana sudah mengeluarkan fatwa bahawa aturan talaq yang cuba dilaksanakan oleh kerajaan Abbasid sebagai tidak sah. Kerajaan Abbasid saat itu sudah membuat fatwa sendiri bahawa tiruana penduduk perlu taat kepada pemimpin dan barangsiapa yang enggan akan terjatuh talaq ke atas isterinya. Memandangkan rakyat yang lebih taatkan ulama’ daripada pemimpin, pemerintah Abbasid sudah memaksa Imam Malik untuk mengesahkan fatwa mereka. Imam Malik enggan, malah mengeluarkan fatwa menyatakan bahawa talaq sedemikian tidak sah (tidak jatuh talaqnya). Imam Malik ditangkap dan dipukul oleh gabenor Madinah sehingga tulang bahunya patah dan terkeluar daripada kedudukan asalnya. Kecederaan ini amatlah berat sehinggakan dia tidak lagi sanggup bersolat dengan memegang kedua tangannya di dada, kemudian dibiarkan sahaja terkulai di tepi badannya.
Imam Malik kemudiannya dibebaskan dari penjara dan dia terus kembali mengajar di Madinah sehinggalah dia meninggal dunia pada 11 Rabiul-Awwal, tahun 179H/796M, saat berusia 86 tahun (Hijrah). Di antara bawah umur anakdidik dia yang masyhur ialah ‘Abdarrahman bin al-Qasim al-Tasyri (191H/807M), Ibn Wahhab Abu Muhammad al-Masri (199H/815M) dan Yahya bin Yahya al-Masmudi (234H/849M).
Imam Muhammad bin Idris as-Syafi’e [150H/767M – 204H/820M]
Imam as-Syafi’e lahir di Gaza, Palestin pada tahun 150H/767M. Nama bergotong-royong ialah Muhammad bin Idris as-Syafi‘e. Beliau memiliki pertalian darah Quraisy dan hidup tanpa sempat melihat ayahnya. Pada umur 10 tahun ibunya membawanya ke Makkah untuk menunaikan ibadah Haji dan selepas itu dia tetap berada di sana untuk menuntut ilmu. Di Makkah Imam as-Syafi’e memulakan perguruannya dengan Muslim bin Khalid al-Zanji, yakni mufti Kota Makkah saat itu.
Kitab ilmu yang paling terkemuka pada saat itu ialah al-Muwattha’ karangan Imam Malik bin Anas, dan Imam as-Syafi’e dalam usia 15 tahun sudah pun menghafal keseluruhan kitab tersebut. Imam as-Syafi’e kemudiannya berhijrah ke Madinah untuk berguru pula dengan penulis kitab itu sendiri, yakni Imam Malik bin Anas. Ketika itu Imam as-Syafi’e gres berumur 20 tahun dan dia terus duduk bersama Imam Malik sehinggalah kewafatannya pada tahun 179H/796M. Ketokohan Imam as-Syafi’e sebagai anakdidik terpintar Imam Malik bin Anas mulai diiktiraf ramai. Imam as-Syafi‘e mengambil alih sebentar kedudukan Imam Malik bin Anas sebagai guru di Masjid Nabawi di Madinah sehinggalah dia ditawarkan satu kedudukan jawatan oleh Gabenor Yaman. Jawatan Imam as-Syafi’e di Negeri Yaman tidak usang kerana dia sudah difitnah sebagai pengikut mazhab Syi‘ah. Selain itu pelbagai konspirasi lain dijatuhkan ke atasnya sehinggalah dia dirantai dan dihantar ke penjara di Baghdad, yakni sentra pemerintahan Dinasti Abbasid saat itu.
Imam as-Syafi’e dibawa menghadap kepada Khalifah Harun ar-Rashid dan dia berjaya menerangkan kebenaran dirinya. Kehandalan serta kecekapan Imam as-Syafi’e membela dirinya dengan pelbagai hujjah agama mengakibatkan Harun ar-Rashid tertarik kepadanya. Imam as-Syafi’e dibebaskan dan dibiarkan bermastautin di Baghdad. Di sini Imam as-Syafi’e sudah berkenalan dengan anak anakdidik Imam Abu Hanifah dan duduk berguru bersama mereka, terutamanya Muhammad bin al-Hasan as-Syaibani. Suasana ini mempersembahkan kelebihan yang penting bagi Imam as-Syafi’e, iaitu dia berpeluang untuk berguru dan membanding antara dua aliran Islam, yakni aliran Imam Malik bin Anas dan aliran Imam Abu Hanifah.
Pada tahun 188H/804M, Imam as-Syafi’e berhijrah pula ke Mesir. Sebelum itu dia singgah sebentar di Makkah dan di sana dia didiberi penghormatan dan dipelawa memdiberi kelas penpenghasilanan agama. Imam as-Syafi’e sekarang mula diiktiraf sebagai seorang imam dan dia banyak meluahkan usaha untuk cuba menutup jurang perbezaan di antara aliran Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah. Usaspesialuntuk ini tidak disambut baik oleh para penduduk Makkah kerana kebiasaan mereka ialah kepada aliran Imam Malik bin Anas.
Pada tahun 194H/810M, Imam as-Syafi’e kembali tiruanla ke Baghdad dan dia dipelawa untuk memegang jawatan Qadhi bagi Dinasti Abbasid. Beliau menolak dan spesialuntuk singgah selama 4 tahun di Baghdad. Imam as-Syafi’e kemudian kembali ke Mesir dan memusatkan ajarannya di sana pula. Daud bin ‘Ali pernah ditanya akan kelebihan Imam as-Syafi’e berbanding tokoh-tokoh lain pada saat itu, maka dia menjawaban: “As-Syafi‘e memiliki beberapa keutamaan, berkumpul padanya apa yang tidak terkumpul pada orang lain. Beliau seorang bangsawan, dia memiliki agama dan i’tiqad yang sebenar, seorang yang sangat murah hati, mengetahui hadith sahih dan hadith dhaif, nasikh, mansukh, menghafal al-Quran dan hadith, perjalanan hidup para Khulafa’ ar-Rashidin dan amat terpelajar pula mengarang.”
Dalam usaspesialuntuk untuk cuba menutup jurang perbezaan antara aliran Imam Malik bin Anas dan Imam Abu Hanifah, Imam as-Syafi’e menghadapi banyak perihalan daripada para pengikut Mazhab Maliki yang amat taksub kepada guru mereka. Pada satu malam, dalam perjalanan balik ke rumah dari kuliah Maghribnya di Mesir, Imam as-Syafi’e sudah diserang dan dipukul orang sehingga mengakibatkan kematiannya. Pada saat itu Imam as-Syafi’e juga sedang menghadapi penyakit buasir yang agak fokus.
Imam as-Syafi’e meninggal dunia pada 29 Rejab tahun 204H/820M di Mesir saat berumur 54 tahun (Hijrah). Beliau meninggalkan kepada dunia Islam sebuah kitab yang paling agung dalam bidang ajakan fiqh berjudul ar-Risalah. Kitab ini ialah yang terpertama dalam menyatakan kaedah-kaedah mengeluarkan aturan daripada sesebuah nas al-Qur’an dan as-Sunnah. Selain itu Imam as-Syafi’e juga meninggalkan kitab fiqhnya yang termasyhur berjudul al-Umm. Ajaran Imam as-Syafi’e diteruskan oleh beberapa anak anakdidiknya yang utama mirip Abu Yaaqub al-Buwayti (231H/846M), Rabi’ bin Sulaiman al-Marali (270H/884M) dan Abu Ibrahim bin Yahya al-Muzani (274H/888M).
Imam Ahmad bin Hanbal [164H/781M – 241H/856M]
Imam Abu ‘Abdullah Ahmad bin Muhammad bin Hanbal dilahirkan di Baghdad, Iraq, pada tahun 164H/781M. Ayahnya seorang mujahid Islam dan meninggal dunia pada umur muda, iaitu 30 tahun. Ahmad kemudiannya dibesarkan oleh ibunya Saifiyah binti Maimunah. Imam Ahmad bin Hanbal menghafal al-Qur’an semenjak kecil dan pada umurnya 16 tahun dia sudah menjadi penghafal hadith yang terkenal. Imam Ahmad bin Hanbal meneruskan penpenghasilanan hadithnya dengan sekian ramai guru dan dia pada final hayatnya dijangkakan sudah menghafal lebih daripada sejuta hadith termasuk barisan perawinya.
Pada tahun 189H/805M Imam Ahmad bin Hanbal berhijrah ke Basrah dan tidak usang kemudian ke Makkah dan Madinah untuk menuntut ilmu. Di sana dia sempat duduk berguru dengan Imam as-Syafi‘e. Sebelum itu guru-gurunya yang masyhur ialah Abu Yusuf, Husain ibn Abi Hazim al-Washithi, ‘Umar ibn ‘Abdullah ibn Khalid, ‘Abdurrahman ibn Mahdi dan Abu Bakar ibn ‘Iyasy. Pada tahun 198H Imam Ahmad bin Hanbal ke negeri Yaman pula untuk berguru dengan ‘Abdurrazzaq ibn Humam, spesialis hadith yang besar saat itu, populer dengan kitabnya yang berjudul al-Musannaf. Dalam perjalanannya ini Imam Ahmad mula menulis hadith-hadith yang dihafalnya sehabis sekian lama.
Imam Ahmad bin Hanbal kembali tiruanla ke Baghdad dan mula mengajar. Kehebatannya sebagai spesialis hadith dan pakar fiqh menarikdanunik perhatian orang ramai dan mereka mula mengerumuninya untuk berguru bersama. Antara anak anakdidiknya yang kemudian berjaya menjadi tokoh hadith populer ialah al-Bukhari, Muslim dan Abu Daud. al-Qasim ibn Salam pernah berkata: “Ahmad bin Hanbal ialah orang yang paling mahir dalam bidang aturan dan saya tidak melihat ada orang yang lebih mengetahui wacana as-Sunnah selain beliau. Beliau tidak pernah bersenda gurau, selalu berdiam diri, tidak memperkatakan apa-apa selain ilmu.”
Imam Ahmad bin Hanbal pernah hidup di dalam penjara kerana kekerasannya menentang Mazhab Mu’tazilah yang diterima oleh pemerintah Abbasid saat itu. Mereka (pemerintah) memaksa Imam Ahmad mengesahkan mazhab gres tersebut. Imam Ahmad enggan dan ini mengakibatkan dia dirotan di dalam penjara sehingga tidak sedarkan diri. Akibat ketegasan Imam Ahmad bin Hanbal serta tekanan daripada para orang ramai kesudahannya mengakibatkan pihak pemerintah Abbasid sudah terpaksa membebaskan dia dari penjara. Imam Ahmad kemudiannya meneruskan pengajarannya kepada orang ramai sehinggalah kematiannya pada tahun 241H/856M, saat berusia 77 tahun Hijriah.
Imam Ahmad bin Hanbal meninggalkan kepada dunia Islam kitab hadithnya yang populer iaitu “al-Musnad” yang mengandungi lebih kurang 30,000 hadith Rasulullah s.a.w dan atsar para sahabat bersahabat r.a. Dua orang anaknya yang utama meneruskan usaha ayah mereka, iaitu ‘Abdullah bin Ahmad dan Shaleh bin Ahmad.

Posting Komentar untuk "Talak Berdasarkan Empat Mazhab"